منتشر شده

تبدیل سیستم TT به سیستم TN-C-S

ایمنی برق

امروزه در حوزه ایمنی برق یکی از اقداماتی که مورد توجه قرار گرفته است استفاده از سیستم  توزیع برق  ایمن است که بسیار باعث کاهش خطرات این حوزه را کاهش می‌دهد. سیستم TN  که مورد تایید مراجع معتبر استانداردی مانند مرکز تحقیقات و تعلیمات بهداشت کار، مراجع بین المللی بهداشت و کار هستند.

تبدیل سیستم TT به سیستم TN-C-S

مقایسه سیستم TT و سیستم TN-C-S

در سیستم TT در بخش منبع تغذیه یک نقطه به صورت مستقیم به ارت وصل شده است و بخش‌های هادی در دسترسی مصرف کننده به وسیله الکترود‌های زمین  از الکترود‌های سیستم توزیع مستقل هستند، به زمین متصل شده‌اند.

در مقابل در سیستم، بخشی که در سمت تامین انرژی قرار دارد، بصورت TNC طراحی می‏‏‌شود و بخشی که در سمت مصرف کننده وجود دارد، به صورت TNS قرار می‌گیرند، با ادغام   این دو آرایش و در کل شبکه برق از نقطه ابتدایی تا نقطه انتهایی، آرایش بصورت TNCS خواهد شد، در نتیجه از همینجا می‌توان به این نتیجه رسید که سیستم زمین TNCS در بسیاری از موارد، خصوصیات مشترکی با  سیستم‌های TNC و TNS دارد.

آرایش سیستم TN-C-S

در ابتدای سیستم، یک هادی وظیفه هادی‏‌های PE و نول (N) انجام می‌دهد و در واقع PE و N یا هادی هستند، ولی در ادامه مسیر، این هادی‏‌ها بطور کامل از یکدیگر مجزا هستند و از هیچ نقطه‌ای اتصال آنها مجاز نیست. در نتیجه در محل ورود برق به ساختمان، PE و  N به یکدیگر متصل می‏‌شوند و از آن به بعد، بصورت دو سیم یا دو هادی کاملا مجزا در تمام مسیر به مصرف کننده‌ها سیم‏کشی می‏‌شوند.

آرایش سیستم TN-C-S

نحوه تبدیل سیستم TT به سیستم-C-S TN

برای تبدیل سیستم TT  به  TNCS  به راحتی می‌توان در  تابلو برق اصلی و تنها در یک نقطه نول و ارت را به یکدیگر متصل کرد از طریق شمش‌های  نول و ارت به هم جامپر شوند و توجه شود که در هیچ قسمت دیگری به یکدیگر متصل نشود. در ویدیو زیر نیز اطلاعات تکمیلی اراِیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟