منتشر شده

ریگری(rigger) چیست؟

ریگر یا سیم بکسل انداز در عملیات بار برداری به فردی گفته می‌شود که آموزش‌های لازم درباره‌ی حمل و جابه جایی بار و انواع بستن بار را پس از گذراندن دوره آموزش علائم ریگری فرا گرفته و با هماهنگی‌های لازم با راننده‌ی جرثقیل، بار و تجهیزات را جابه جا می‌کند.

ریگری جرثقیل

وظایف ایمنی ریگر

ریگر کتابچه راهنمای کارکرد و راهبری کارخانه سازنده دستگاه و برچسب‌های ایمنی را بخوانید و درك کنید. هرگز چیزی را نادیده نگذارید. فکر نکنید چون در پایان روز گذشته همه چیز مرتب بود، امروز هم همه چیز مرتب و درست است. قبل از شروع به کار همه جای دستگاه را برای نشانه‌های فرسودگی یا کارکرد نادرست بازدید کنید. نوشته‌های روی برچسب‌های ایمنی جرثقیل موبایل را به دقت بخوانید و عمل کنید. این برچسب‌ها باید خوانا باشند و چنانچه خراب شده‌اند جایگزین نمایید.

تجهیزات ایمنی ریگر
وظایف ایمنی ریگر

هر گاه همه جای کار کاملا در دید راننده قرار ندارد حساسیت کار خیلی بیشتر است و باید از یک فرد راهنمای آموزش دیده  و کامل با تجربه استفاده شود، مگر آنکه یک روش مطمئن و مؤثر برای کنترل یا علامت دهی به راننده وجود داشته باشد.

در عملیات شبانه فرد راهنما بایستی در محوطه روشن و کامالا قابل دید قرار داشته باشند تابلو‌ها و علامت‌های کاری باید از دستبرد آب و هوا، خرابی و قرار گرفتن در پشت موانع حفظ شوند تا کارایی و ایمنی داشته باشند. همیشه از وسایل حفاظتی لازم مانند کلاه ایمنی، عینک ایمنی، لباس‌های شبرنگ، کفش‌های ایمنی و گوشی حسب نیاز استفاده نشانه‌های دستی استاندارد و قانونی باید با شکل و شرح کافی کاملا روشن در دسترس راننده و راهنما قرار داشته باشند.

اگر نشانه‌ها را کامل درك نکرده‌اید، شروع به کار نکنید. اگر قرار است نشانه‌های دستی غیر استاندارد استفاده شوند، مطمئن شوید راننده و راهنما از پیش درباره آنها توافق کرده‌اند. راننده دستگاه باید فقط با توجه به نشانه‌های راهنمای تعیین شده کار کند اما از نشانه توقف هر کسی اطاعت کند.

بار به خوبی بسته شده، لنگر ندارد و متعادل است مرکز ثقل بار روی خط شاقول نوك دکل قرار دارد. همیشه بعد از انجام کلیه مراحل قبل از شروع به کار اصلی یک نوبت بار را چند سانتیمتر از زمین جدا و تراز بودن بار و متعادل بودن آن را بازدید کنید. آیا قالب زبانه ایمنی (شیطانک) سالم و مناسبی دارد. آیا برای محاسبه وزن بار وزن قسمت‌های واسطه مثل قالب، سیم بکسل‌های نگهدارنده و شاهین‌ها و دوپا‌ها و غیره را حساب  کرده‌اید؟

آیا سرعت و جهت باد و سطح بار و دکل را در نظر گرفته‌اید؟ باد با سرعت بالای 48 کیلومتر بر ساعت می‌تواند ظرفیت ایمنی جرثقیل را پایین بیاورد و نباید در سرعت باد بالای 48 کیلومتر بر ساعت کار کرد. زاویه دکل و گردون باید جوری باشد که قالب شاقول در بالای گرانیگاه بار (مرکز ثقل جرثقیل موبایل) آویزان باشد و گرنه فشار رانشی (جانبی) زیادی به دکل خواهد آمد که بسیار خطرناك است.

آیا همه افراد محوطه کار را قبل از بلند کردن بار ترك کرده‌اند؟ باز هم بستن محکم بار به قالب را بررسی کنید.

علایم ریگری هرگز سعی نکنید ظرفیت دستگاه را از راه رسانیدن دستگاه به حد شروع واژگونی پیدا کنید. این کار بسیار خطرناك است. درجرثقیل‌های تلسکوپی، شکستن دکل می‌تواند بسیار زودتر از رسیدن به حد واژگونی اتفاق بیفتد.

وظایف و مسئولیت های ریگری

بار به وسیله ابزار مناسب و با ظرفیت کافی به قالب جرثقیل وصل شده است.

روش های درست و غلط ریگری

اگر قالب جرثقیل با قرقره و سیم بکسل چند لا است، دقت کنید که درست بسته شده و به یکدیگر تاب نخورده باشند.

روش های صحیح ریگیری

سیم بکسل به درستی و محکم روی قرقره‌های سرد دکل و قرقره کشنده نشسته و پیچ خوردگی و گره ندارد. سیم بکسل دستگاه (قالب) به بار بسته نشده است.

مقایسه روش های درست و غلط ریگری

پیش از شروع به بلند کردن بار مطمئن شوید

آنقدر سیم بکسل روی دستگاه وجود دارد که پس از پایین آوردن بار یا دکل تا آخرین اندازه ممکن، هنوز دو دور کامل سیم بکسل روی قرقره کشنده باقی مانده باشد. توانایی و قدرت سیم بکسل: هر گاه که سیم بکسل را عوض می‌کنید یا دکل را بلند‌تر می‌کنید درست انتخاب شده است. برای کار‌های حساس، با کمک یک راهنما یک بار بدون بار و آزمایشی تمرین کنید. این کار برای پیدا کردن بهترین و امن‌‌ترین راه به شما کمک خواهد کرد.

مسئولیت های ریگری و فرد علامت دهنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟