منتشر شده

چرا سیستم ارتینگ؟

هدف از اجرای سیستم ارتینگ

سیستم زمین به عنوان جز حیاتی سیستم‌های الکتریکی، نقش بسزایی در تامین ایمنی و کارکرد صحیح و موثر تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی داشته و می‌بایست بطور اصولی و مهندسی مورد بررسی و طراحی قرار بگیرد اما چرا این سیستم را طراحی می‌کنند.

چرا سیستم ارتینگ

بدلیل املاح موجود در خاک که سبب رسانایی خاک می‌شود، جرم زمین را به طور قراردادی به عنوان نقطه‌ای با پتانسیل مرجع صفر در نظر می‌گیرند. اگر چه این حالت تنها تحت شرایط ایده آل رخ می‌دهد، ولیکن بدلیل حجم و وسعت زیاد خاک زمین، قابل اعمال است. همچنین خاصیت زمین می‌تواند شرایط مناسبی را جهت تخلیه جریان‌های الکتریکی و الکترواستاتیکی ایجاد کند.

2 1

بطور کلی هر سیستم زمین به منظور برآورده کردن نیاز‌های زیر اجرا می‌گردد:

1- حفاظت در برابر صاعقه و جریان تصال کوتاه: سیستم زمین در این گونه موارد برای انتشار و تخلیه جریان‌های ناشی از صاعقه در زمان اصابت مستقیم آن و همچنین مسیر عبور جریان‌های اتصال کوتاه است. تا بدین وسیله تجهیزات الکتریکی در برابر آسیب‌های احتمالی چون ایجاد قوس الکترون الکتریکی، آتش سوزی و همچنین افزایش دما بر اثر عبور جریان اتصال کوتاه حفاظت نماید.

2- ایمنی افراد: سیستم اتصال زمین ست جریان‌های ناشی از اصابت صاعقه و جریان‌های اتصال کوتاه را به نحوی هدایت نماید که هیچ شخصی در معرض پتانسیل‌های گام و تماس خطرناک قرار نگیرد.

کاربرد سیستم ارتینگ در تجهیزات الکتریکی

 3- حفاظت تجهیزات: سیستم ارتینگ می‌بایست با فراهم آوردن یک مسیر با امپدانس پایین، میزان اختلاف پتانسیل نقاط مرجع سیگنال را به حداقل برساند تا از مدارات الکتریکی و الکترونیکی در برابر اغتشاشات و منابع نویز حفاظت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟