منتشر شده

بازرسی تجهیزات و متعلقات باربرداری

جابجایی بار و بازرسی تجهیزات

قابلیت جابجایی مواد از نقطه‌ای به نقطه دیگر، در کلیه‌ی بخش‌های صنعتی، از امور حیاتی محسوب می‌شود. در حقیقیت بدون وجود بار و مواد هیچگونه فعالیت تولیدی صورت نپذیرفته و رشد اقتصادی و بهره وری نیز وجود نخواهد داشت. با توجه به اینکه هر شخص در زمینه صنعت به نوعی در جابجایی بار‌ها نقش دارد با خطرات و حوادث احتمالی مربوط به حمل و نقل و جابجایی بار مواجه خواهد شد.

بازرسی تجهیزات و متعلقات باربرداری

امروزه سعی می‌شود تا حد ممکن ضمن رعایت اصول جابجای دستی بار، از تجهیزات مکانیکی و وسایل ماشینی برای جابجایی بار استفاده شود. برای جابجایی بار به کمک جرثقیل‌ها و بالابر‌ها به تجهیزاتی به نام اسلینگ (Slings) مانند سیم بکسل (طناب فلزی)، زنجیر، تسمه‌ی مصنوعی (بلت) یا مش‌های فلزی است.

متعلقات باربرداری (Rigging Accessoriess) نیاز است. همانطور که این تجهیزات نقشی بسیار حیاتی دارند، رعایت نکردن اصول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در جابجایی دستی و ماشینی مواد، از جمله علل بروز این گونه حوادث هستند. آسیب‌هایی مانند بیماری‌های اسکلتی عضلانی، سقوط بار، واژگونی جرثقیل‌ها و غیره و در نهایت می‌تواند منجر به کاهش بهره وری شوند.

بازرسی تجهیزات

انتخاب صحیح تجهیزات باربرداری، استفاده درست، نگهداری ایمن و شناخت خطرات مرتبط با جابجایی بار، نقش عمده‌ای در پیشگیری و تقلیل حوادث مربوطه دارند. کاربران برای استفاده بهینه از این گونه تجهیزات باید از تجربه، دانش و هوشیاری کامل برخوردار باشند.

اسلینگ‌ها زمانی حداکثر کارایی دارند که متناسب با وزن، ابعاد و جنس بار و شرایط محیط عملیات، انتخاب و استفاده شوند. کاربران آموزش با رعایت مواردی مانند سرعت مناسب هنگام کار، پرهیز از حرکات ناگهانی و دقت در تعمیر و نگهداری تجهیزات، نقش موثری در افزایش راندمان و طوب عمر این گونه وسایل دارند.

3

ادوات باربرداری از آن جمله تجهیزاتی هستند که به مرور زمان و تحت تاثیر عوامل خارجی مانند گرما، باربرداری غیر استاندارد و عدم استفاده صحیح و غیره دچار فرسایش و خرابی می‌شوند. پس اهمیت سالم و ایمن بودن تجهیزات باربرداری برای انجام عملیات احساس می‌شود.

اهمیت ایمن بودن تجهیزات باربری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟