منتشر شده

چگونه بازرس ایمنی شویم؟ (قسمت اول)

اهمیت بازرس ایمنی

صنعت یکی از بخش‌های مهم اقتصاد در هر کشوری به شمار می‌رود و رشد و توسعه آن باعث توسعه صنعتی و اقتصادی در کشور است. توسعه و گسترش بخش صنعت مستلزم استفاده از فناوری‌های به روز به همراه نیروی انسانی ماهر و با تجربه است. عوامل متعددی در گسترش تولید و ارزش افزوده صنایع مؤثر است که مهم‌ترین آنها نیروی انسانی ماهر و با تجربه، ماشین آلات مدرن و تکنولوژی نوین و پیشرفته است.

تامین ایمنی و حفاظت فنی در محیط‌های کاری یکی از مطالبات به حق نیروی انسانی بوده که امروزه دولت‌ها و بسیاری از صنایع با تصویب آیین نامه‌ها و استاندارد‌ها و نظارت بر اجرای مقررات سعی در کاهش حوادث تلخ و تلفات اقتصادی، جانی و همچنین موجبات ایجاد محیطی سالم و با طراوت و افزایش بازده کار را به ارمغان آورند.

چگونه بازرس ایمنی شویم

موضوع صیانت از نیرو‌های انسانی یکی از وظایف اصلی بازرسین اداره کار به شمار می‌رود و وزارت کار در بحث اجرای ایمنی محیط‌های کاری و نظارت بر آن مسئول است. بازرسین کار در نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ سلامت نیروی کار در محیط‌های صنعتی و ایجاد یک محیط کار امن توسط کارفرمایان نقش دارند. در این سلسله مقالات سعی داریم با ویژگی‌های بازرس ایمنی و اینکه باید واجد چه شرایطی و بازار کار آنها شامل چه مکان‌هایی باشند بیشتر آشنا خواهیم شد:

 شرایط جسمانی و روحی:

بازرسین ایمنی باید از لحاظ جسمانی سالم و مستعد و با قدرت بینایی و شنوایی بالا باشند تا توانایی دیدن و شنیدن دقیق صدای تجهیزات و ماشین آلات صنعتی را داشته باشند. همچنین باید یک بازرس توانایی کار در محیط‌های پر سر و صدای صنعتی و تولیدی و گاهاً خطرناک و آلوده را داشته باشند. بازرس ایمنی باید پر تلاش و با پشتکار و اراده لازم باشد و خلاقیت و نوآوری در انجام کار‌ها را داشته باشند که تمامی این موارد در معاینات دوره ای بدو استخدام (طب کار) بررسی و گزارش می‌شوند.

شرایط جسمانی و روحی بازرس ایمنی

تحصیلات دانشگاهی:

بازرسین ایمنی باید در رشته‌های فنی مهندسی تحصیل و فارغ التحصیل شده باشند که درک صحیحی نسبت به علوم ریاضیات و فیزیک داشته باشند و بهتر این است که در یکی از رشته‌های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، مهندسی مکاترونیک و غیره فارغ التحصیل شده باشند و همچنین دارای یک دید فنی و دانش تخصصی در زمینه صنایع و حوزه ایمنی باشند. گذراندن دوره‌های غیر آکادمیک و مرتبط با حوزه ایمنی و به روز بودن دانش و مهارت بازرسین فنی از مهم‌ترین قسمت‌های این شغل جذاب به شمار می‌رود.

تحصیلات دانشگاهی بازرس ایمنی
بازرس فنی
فعالیت‌های قابل انجام در زمینه بازرسی‌های فنی

در مقاله بعدی سعی خواهیم کرد که زمینه‌های مختلف بازرسی را به طور مفصل توضیح داده و در رابطه با بازار کار این حرفه بیشتر صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟