منتشر شده

تاریخچه ساخت لیفتراک

ساختار لیفتراک

لیفتراک ماشین صنعتی موتوری مدرنی است که به کمک شاخک‌هایی با شکل‌های مختلف و دکل عمودی برای بلند کردن جابجایی و انبار کردن انواع بار مانند بشکه، ورق، جعبه، پالت و غیره به کار می‌رود. لیفتراک هم برای کار در داخل ساختمان (Indoor) و هم خارج ساختمان (outdoor) ساخته شده است.

تاریخچه ساخت لیفتراک

لیفتراک‌ها معمولاً در ظرفیت‌هایی کمتر از یک تن تا بیش از ۴۸ تن طراحی و ساخته می‌شود در منابع مختلف لیفتراک با نام‌های چون Lift Fork lift Truck و Truck نیز نامیده شده‌اند. در سال ۱۹۰۶ میلادی شرکت راه آهن پنسیلوانیا آمریکا از سکو‌های کاری که با باتری کار می‌کرد و روی کامیون نصب شده بود برای جابجایی بار ایستگاه‌های راه آهن استفاده می‌کرد.

در جنگ جهانی اول پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای برای جابجایی تجهیزات جنگی و ادوات نظامی صورت پذیرفت، زیرا به دلیل جنگ و در نتیجه کاهش شدید نیروی انسانی ضرورت ساخت و تولید انواع مختلف تجهیزات جابجایی بار و مواد بیش از پیش نمایان شد در سال ۱۹۱۷ شرکت آمریکایی کلارک طراحی ساخت و استفاده از تراکتور‌هایی مشابه لیفتراک را در کارخانه‌هایش به اجرا درآورد و در سال ۱۹۲۰ اولین لیفتراک‌ها توسط دو شرکت YALE&TOW MOTOR ساخته و به بازار معرفی شد.

اولین لیفتراک ساخته شده توسط کلارک

در بین سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ توسعه و بهبود مستمر در ساخت و استفاده از لیفتراک شتاب بیشتری گرفت و با شروع جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید در طول جنگ روش‌های موثر بیشتری برای انبار کردن مواد توسط لیفتراک‌ها ابداع گردید. انبار‌های بزرگ‌تر و جدید‌تر نیازمند لیفتراک‌هایی بودند که قابلیت مانور و حرکت بیشتری داشته باشند و بتوانند بار‌های سنگین‌تر و بزرگ‌تر را در ارتفاع‌های بیشتر و با ایمنی بالا‌تر در کمترین زمان ممکن جابجا کنند.

از این رو صنعت ساخت لیفتراک در آن سال‌ها دگربار دستخوش دگرگونی شد تا پاسخگوی نیاز‌های جدید بازار باشد از اواسط قرن نوزدهم تا امروز پیشرفت‌های زیادی در صنعت لیفتراک سازی صورت گرفته و لیفتراک‌های مدرن با قابلیت‌های فراوان طراحی و ساخته شده‌اند امروزه نیز شرکت‌های بزرگ لیفتراک سازی، مشغول پژوهش برای ساخت لیفتراک‌‌هایی هستند که علاوه بر داشتن قابلیت‌های فراوان از لحاظ ایمنی مناسب‌تر بوده و با محیط زیست هم سازگار‌تر باشند.

اولین لیفتراک

نسل اول لیفتراک‌ها

امروزه لیفتراک‌ها در انواع و ظرفیت‌های گوناگون با لاستیک‌های توپر و لاستیک‌های بادی برای کاربرد‌های مختلف در صنایعی مانند بنادر و کشتی‌سازی، صنایع فلزی، صنایع ساختمانی، کارگاه‌های تولیدی، انبار‌ها و غیره ساخته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟