لیفتراک
لیفتراکها ماشینهایی قدرتمند و سودمندی هستند که برای بلند کردن و جابجایی بارهای سنگین در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند. هر ساله 22% از مرگ و میرهایی به واسطه لیفتراک رخ میدهد در اثر واژگونی لیفتراک بوده است که خود آمار تامل برانگیزی است.
پایداری لیفتراک
پایداری و شیوه عملکرد لیفتراک بر اساس اصل دو وزنه بالانس شده روی یک محوری است که دقیقاً روبروی یکدیگر و در جهت مخالف قرار دارند. به عبارت دیگر، همان اصل حاکم بر عملکرد الاکلنگ در لیفتراک نیز صدق میکند به این صورت که با داشتن یک نقطه تکیهگاهی که در لیفتراک همان چرخ جلو هستند بار قرار داده شده روی شاخکها توسط وزن لیفتراک بالانس میشود و بدین ترتیب بار پس از برقراری تعادل به کمک نیروی محرکه موتور لیفتراک جابجا میشود.
اگر لیفتراک کاملا در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد آنگاه تعادل داشته و از پایداری خوبی برخوردار است اما اگر پایداری آن به هر دلیلی از بین رود احتمال واژگونی آن وجود دارد. درک درست مفهوم پایداری و نقش موثر آن در ایمنی بر کسی پوشیده نیست. امروزه اکثر شرکتهای سازنده لیفتراک تلاش و پژوهش گسترده را برای افزایش پایداری لیفتراک شروع کردهاند که در پایداری لیفتراک عوامل زیادی نقش دارند از مهمترین این عوامل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
* فاصله بین خط مرکز مرکزی چرخهای جلو و عقب لیفتراک
* فاصله بین چرخها در یک اکسل لیفتراک
* ارتفاع
* توزیع وزن بار
* محل قرارگیری وزنه تعادلی
* وضعیت و شرایط زمین
* سرعت لیفتراک
* فشار باد لاستیکها
برای درک بهتر مفهوم پایداری در لیفتراک به تفاوتهای لیفتراک و خودروی معمولی میتوان اشاره کرد:
✓ خودرو معمولی:
• سیسستم فرمان در جلوی خودرو تعبیه شده است.
• چهارنقطه تکیهگاه دارد.
• از لیفتراک پهنتر است.
• مرکز گرانش آن بزرگتر است.
✓ اما در لیفتراک:
• سیستم فرمان در عقب آن تعبیه شده است.
• سه نقطه تکیهگاه دارد.
• باریکتر از خودروی معمولی است.
• سنگینتر از خودروی معمولی است.
• به راحتی در زمان دور زدن واژگون میشود.
• به راحتی میتواند حرکت رو به جلو و رو به عقب داشته باشد.
• مرکز گرانش آن کوچکتر است.