منتشر شده

اهمیت نصب صاعقه گیر

پدیده مهار‌نشدنی صاعقه

از زمانی که انسان زندگی را بر روی کره زمین آغاز کرده است، پدیده رعد و برق صدمات بسیاری بر او وارد نموده است. صاعقه تقریبا در تمامی مذاهب و فرهنگ‌های باستانی جایگاه مهم و ویژه‌ای داشته و این روند حتی در فرهنگ‌های امروزی و در برخی کشور‌های دنیا با ساختن داستان‌ها و رمان‌ها و حتی با رسوخ در باور‌ها قالب افسانه به خود گرفته است.

هنوز هم مردم اکثر کشور‌های پیشرفته و کشور‌های جهان سوم، صاعقه و تندر را اغلب به صورت پدیده‌ای ترسناک، اسرار آمیز، غیر قابل کنترل و مهار نشدنی می‌پندارند.

صاعقه

صاعقه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آنها را در هیچ رخداد طبیعی دیگری نمی‌توان یافت. امروزه ورزش‌ها و تفریحات در فضا‌های روباز همچون کایت سواری، اسکی و اسکیت روی آب، تعداد افراد نسبتا زیادی را در معرض اصابت صاعقه قرار می‌دهد لذا رعایت نکات و تکنیک‌های ایمنی بسیار حایز اهمیت است.

بر اساس امار دفتر خدمات هواشناسی ملی در اوایل قرن بیستم، میزان مرگ و میر ناشی از صاعقه 6 نفر به ازای یک میلیون نفر بوده است. که در حال حاضر این میزان به کمتر از یک نفر در میلیون رسیده است. در گذشته مرگ و میر ناشی از صاعقه اغلب در حوادث و سوانح کشاورزی در مناطق روستایی و یا داخل ساختمان‌ها و قبل از نصب و راه اندازی گسترده هادی‌ها و اجرای سیم کشی مناسب برای ایجاد سیستم زمین مناسب، اتفاق افتاده است.

اهمیت نصب صاعقه گیر

همچنین صاعقه به عنوان یک منبع اغتشاش، خطر بزرگی برای تجهیزات الکترونیکی محسوب می‌گردد. صاعقه با ایجاد حوزه‌های انرژی الکترومغناطیسی ناخواسته، می‌تواند به المان‌های نیمه هادی بکار رفته در مدارات الکترونیکی و مخابراتی توان پایین مانند دیود‌ها و ترانزیستور‌ها و بار‌های حساس و المان‌های مداری الکترونیک قدرت بالا خطر ساز باشد و با القای ولتاژ‌های ناخواسته و شوک‌های الکتریکی از نوع ولتاژی، قطعات الکتریکی و مواد نیمه هادی و مواد عایق بکار برده شده در آنها را تخریب و معیوب سازد.

3 4

حفاظت در برابر صاعقه هنوز هم موضوعی چالش برانگیز به حساب می‌آید. امروزه استاندارد‌ها و تجهیزات حفاظت در مقابل صاعقه که عملکرد که آنها با تحقیقات علمی تایید شده‌اند. مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرند. لذا طراحی و اجرای سیستم صاعقه گیر برای بسیار از مناطق صاعقه خیز از الزامات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟