منتشر شده

لیفتینگ پلن (Lifting plan) چیست؟

لیفتینگ پلن و یا برنامه باربرداری مجموعه‌ای از برنامه ریزی‌ها، محاسبات، بررسی‌ها و شبیه سازی قبل از جابجایی بار و یا بار‌هایی است که می‌خواهیم از نقطه A به نطقه B برسانیم.

لیفتینگ پلن/ باربری/ بازرسی جرثقیل/ بازرسی جرثقیل در شیراز

البته این امر به وسیله جرثقیل‌ها، ماشین آلات حمل و نقل تجهیزات بالابری، اسلینگ‌ها و نیروی انسانی آموزش دیده میسر خواهد شد.
در لیفتینگ پلن هدف نهایی غلبه کردن به نیروی گرانش زمین برای جابجایی بار‌ها به صورت کنترل شده، ایمن و با بهره وری بالا است.

اهمیت لیفتینگ پلن در چیست؟

برای اینکه اهمیت موضوع را درك کنیم مواردی را ذکر می‌کنیم که در صورت عدم وجود لیفتینگ پلن می‌تواند رخ دهد.

  1.  وقوع حوادث در زمان جابجایی بار
  2. به خطر افتادن نیروی انسانی و تجهیزات
  3. خسارات جبران ناپذیر به افراد، تجهیزات و پروژه
  4. هدر رفتن زمان و منابع مالی
  5. پایین آمدن بهره وری

عدم وجود لیفتینگ پلن در عملیان باربرداری به سان این می‌ماند که شما خودرویی در اختیار دارید و می‌خواهید از یک مبدا به یک مقصد مشخص برسید اما نمی‌دانید چقدر سوخت نیاز دارید و نمی‌دانید باید از چه مسیری به مقصد برسید، در خوشبینانه‌ترین حالت شما به مقصد نمی‌رسید و آسیبی هم نمی‌بینید.

اهمیت لیفتینگ پلن

روند لیفتینگ پلن در جوامع بین المللی

امروزه در دنیا، لیفتینگ پلن قبل از عملیات باربرداری به صورت روتین و لازم الاجرا تنظیم و تهیه می‌گردد و به وسیله مسئولین ایمنی و سوپروایزر‌ها به رویت و نظارت می‌رسد. به صورت معمول مدیر تیم باربرداری (lift director) برنامه باربرداری را با در نظر گرفتن تمام مسائل سایت و محاسبات دستی و کامپیوتری تنظیم می‌کند، در مواقع بسیاری لیفتینگ پلن به صورت کامل در نرم افزار‌های کامپیوتری که البته در مقالات بعدی به صورت کامل به آن خواهیم پرداخت، تهیه می‌گردد.

محصول لیفتینگ پلن، باربرداری با موفقیت و همراه با آرامش است. در واقع عملیات باربرداری بدون لیفتینگ پلن و برنامه باربرداری با ریسک بالا همراه است. در نهایت لیفتینگ پلن نقشه راهی است برای رسیدن به مقصودی که هدف آن باربرداری موفق با ریسک پایین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟