منتشر شده

تاور کرین چیست؟ اجزا و کاربردهای آن

تاور کرین یک ماشین سازه فولادی است که امکان حمل بار‌های سنگین را به صورت افقی و عمودی بر روی یک حامل ثابت یا متحرک در سایت‌های ساختمانی می‌دهد. به دلیل داشتن برجی شکل به عنوان جرثقیل برجی نامگذاری شده است.

تاورکرین چیست

جرثقیل‌های برجی عموماً در کار‌های ساختمانی استفاده می‌شوند و تاورکرین‌ها با توجه به محدوده کاربری آنها متفاوت هستند.

آنها می‌توانند در یک ارتفاع ثابت بایستند یا می‌توانند با بالا آمدن ساختمان با آن بلند شوند. آنها با استفاده از کمربند‌های مهار که در فواصل منظم اجرا می‌شوند به سازه متصل می‌شوند.

اجزای تشکیل دهنده تاور کرین

از جمله اجزای تشکیل دهنده تاور کرین؛ فونداسیون، وزنه تعادل پایه، دکل اصلی، بوم اصلی، بوم تعادل (فرعی)، وزنه تعادل دم و راه‌پله دسترسی، کابین کنترل، تجهیزات مهار و بار برداری وجود دارد. آنها سیستم کار ساده‌ای دارند، اما سال‌ها در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شوند.

بازرسی تاورکرین

یک جرثقیل برجی ممکن است برای چندین ساختمان ساخته شده در یک منطقه خاص کافی باشد. تمام مشکلات در حمل بار‌های سنگین را از بین می‌برد و فعالیت‌های ساختمانی را تسریع می‌بخشد. باری که جرثقیل می‌تواند در حداکثر فاصله حمل کند نباید بیش از یک تن باشد. هر چه تاور کرین بالا‌تر باشد، احتمال واژگونی آن بیشتر است. بنابراین، جرثقیل برجی نباید در باد استفاده شود. ضمناً پس از ارتفاع معین، اپراتور‌ها نباید به بالای برج بروند. بدنه برج مناسب‌ترین قسمتی است که باری که قرار است حمل شود در آنجا بلند می‌شود. قسمت‌های سنگین معمولاً به بدن نزدیک می‌شوند.

تاورکرین‌ها نیز مدل‌های متحرک دارند که اما ترجیح داده نمی‌شوند. بتن در گودال‌هایی که به سمت زمین باز می‌شوند پر می‌شود و با حصیر تقویت می‌شود و به زمین ثابت می‌شود.

بازرسی تاور کرین در شیراز

تاورکرین‌ها باید به صورت دوره‌ای حداقل سالی یک بار مورد بازرسی قرار گیرند. چرا که حوادث تاور کرین قیمت‌های گزافی را خواهند داشت.

بازرسی ایمنی در محل یک روش ضروری برای اطمینان از ایمنی جرثقیل‌های برجی در مرحله استفاده با رویکرد یافتن عیوب تجهیزات (به عنوان مثال، پیچ و مهره‌های شل) و خطرات محیطی بالقوه (به عنوان مثال، شرایط نامناسب زمین) است.

جرثقیل‌های برجی طبق قانون OSHA ملزم به بازرسی سالانه هستند. این بازرسی‌ها بر اساس دستورالعمل موجود در استاندارد ASME B30.3 انجام می‌شود. بر اساس استاندارد مذکور دو نوع بازرسی انجام می‌گردد. “بازرسی اولیه” برای بررسی اجزاء پس از حمل و نقل و جابجایی، و به دنبال آن مونتاژ “بازرسی حین کار” که در آن تجهیزات مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد و الزامات خاص برای صدور بازرسی سالانه نیاز دارد: پیچ و مهره‌ها و مجموعه‌های قرقره‌ها و قلاب، مونتاژ نهایی جرثقیل، مهندسی فونداسیون و تجهیزات کنترلی مانند سیستم‌های محدودکننده حرکت، کنترل بار، ترمز‌های بالابر و تست بار.

بازرسی‌ها باید توسط کارشناسان ذی صلاح دارای مجوز از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شود. در غیر این صورت، گزارش‌های صادر شده توسط اشخاصی غیر از موارد ذکر شده معتبر تلقی نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟