منتشر شده

جرثقیل برجی

جرثقیل برجی CraneTower

تاور کرین یا همان جرثقیل برجی نوعی ماشین است که عمدتا برای بلند کردن وسایل سنگین و جابجایی آنها به مکان‌های  دیگر بکار می‌رود. این دستگاه برای بلند کردن و جابجایی از طناب یا کابل معلق از یک بازوی محرك استفاده می‌کند. به همین دلیل ماشین آلاتی که صرفا حرکت عمودی یا افقی را برای کاربر فراهم می‌کنند و از کابل استفاده نمی‌کنند نمی‌توان جزو تاورکرین‌ها دسته بندی کرد.

جرثقیل برجی در شیراز. تاورکرین در شیراز. تاور کرین در شیراز

موارد ایمنی در استفاده از جرثقیل برجی

جرثقیل‌ برجی (تاور کرین) فقط باید توسط شخص دارای صلاحیت برپا و برچیده شوند و توسط افراد متخصص مورد بازدید و بازرسی قرار گیرند. در صورت لزوم آموزش‌های لازم جهت برپایی و برچیدن صحیح به افراد درگیر در این کار داده شود.

1. جرثقیل‌های برجی باید توسط اپراتور‌های دارای صلاحیت و آموزش دیده راهبری شوند. اپراتور‌ها می‌بایست از سلامتی جسمی و روحی برخوردار بوده و مشکلات بینایی و شنوایی نداشته باشند. هم چنین اپراتور‌ها می‌بایست قادر به کنار آمدن با شرایط مختلف (مدیریت کردن شرایط) در سایت‌های عملیاتی مختلف باشند.

2.  در جایی که اپراتور جهت جابجایی بار، نیاز به کنترل و راهنمایی شخص دیگری گردد، می‌بایست فردی متبحر برای برقراری ارتباط با اپراتور توسط بی سیم (سیگنال‌های رادیویی) یا حرکات دست در نظر گرفته شود.

3.  اپراتور تاور کرین می‌بایست بازرسی‌های روزانه و هفتگی از دستگاه را انجام دهد و زمان کافی برای این بازرسی در نظر بگیرد. گزارش این بازرسی باید بصورت مکتوب تهیه شده و نگهداری شود.

4.  اپراتور جرثقیل می‌بایست به سرعت باد حین بلند کردن و جابجایی بار توجه کافی داشته و از اختیارات لازم برای متوقف کردن باربرداری به علت وزش باد شدید، برخوردار باشد.

5.  تاور کرین همواره می‌بایست فضای کافی جهت چرخش داشته باشد.

6.  گاهی تاور کرین‌ها شرایط خاص و غیر معمولی برای انجام کار دارند که در آن شرایط باید توجهات کافی جهت رعایت نکات ایمنی در نظر گرفته شود. برای مثال به برخی موارد ایمنی جهت کار در شرایط خاص اشاره می‌شود:

  •  به محدوده کاری و عملیاتی جرثقیل برجی توجه شود.
  • ارتفاع ساختمان‌ها در نظر گرفته شود.
  •  سرعت مناسب جهت بالا بردن بار در آن شرایط در نظرگرفته شود.
  •  به وزن بار‌های حساس و بحرانی توجه کافی شود.
  •  درنوع پایه‌های تاور و نحوه نصب آن دقت کافی صورت گیرد.
  •  به شرایط زمینی که تاور بر روی ان قرار می‌گیرد توجه شود.
  •  ارتفاع استاندارد کاری جرثقیل با توجه به دستورالعمل شرکت سازنده مورد توجه قرار گیرد.

موارد ایمنی در استفاده ار جرثقیل برجی 

7. هنگامی که دو یا چند جرثقیل در یک سایت مشغول به کار هستند باید ارتفاع مجاز کاری هر یک برای جلوگیری از هرگونه برخورد مشخص شود. 

8.جرثقیل‌های برجی کوچک‌تر با ظرفیت باربرداری سبک‌تر معمولا برای پروژه‌هایی مناسب هستند که از روش‌های سنتی (با آجر، بتن و غیره) در ساخت و ساز استفاده می‌کنند. البته در این شرایط معمولا از جرثقیل‌های نصب شده بر روی کامیون (متحرك و کارگاهی) استفاده می‌شود. 

9. جرثقیل‌های بزرگ‌تر با ظرفیت باربرداری بیشتر معمولا برای پروژه‌هایی استفاده می‌شوند که از قطعات پیش ساخته برای ساخت و ساز استفاده می‌کنند که برای جابجایی این قطعات نیاز به جرثقیل‌هایی با ظرفیت بالا داریم. 

10. تحت شرایط استاتیک، وزن بار متصل به جرثقیل طبق جدول بار نباید از 67 درصد میزان بار واژگونی فراتر رود. در شرایطی که باد می‌وزد، وزن بار متصل به جرثقیل، طبق جدول بار، نباید از 77 درصد میزان بار واژگونی فراتر رود. پایداری این جرثقیل‌ها بستگی به طول بوم، طول بوم کمکی یا ترکیبی از هر دو، استقرار وزنه‌های تعادلی و ارتفاع برج دارد و جدول بار این گونه جرثقیل‌ها طبق موارد ذکر شده توسط سازنده تنظیم می‌شود.

 11. نیرو‌های ناشی شده از سرعت و جهت باد وارد بر جرثقیل، بر پایداری دستگاه تأثیر فراوانی دارند. 

12. در صورت حرکت جرثقیل با بار، تأثیر نیرو‌های وارده بر دستگاه باید در تعیین میزان بار مجاز اعمال شوند. 

13. آغاز واژگونی جرثقیل هنگامی است که جمع جبری نیرو‌های واژگونی با جمع جبری نیرو‌های پایداری دستگاه برابر می‌‌شوند. 

14. جدول بار این گونه جرثقیل‌ها باید خوانا، با دوام و واضح بوده و در دسترس راننده قرار داشته باشد.

 15.جدول بار جرثقیل مختص به همان جرثقیل است و از جابه جایی جداول بار دستگاه‌ها باید خودداری شود.

16. الزامات تعیین پایداری عقب دستگاه عبارتند از:

  • طول بوم در حداقل ممکن بکار رود.
  • بوم یا Trolley در حداقل شعاع کاری قرار داشته باشند.
  • جرثقیل بدون بار باشد.
  • جرثقیل در حالت تراز قرار داشته باشد.

17. در صورتی که جرثقیل تعمیر شده و یا اصلاحاتی روی آن انجام گرفته تنها توسط سازنده اصلی یا فرد مجاز تست و راه اندازی گردد.

 18. کلیه مدارك، اسناد تعمیر، نگهداری و بازرسی از دستگاه‌ها باید مستندسازی شود.

 19. موقعیت و نصب صحیح وسایل نشانگر، اهمیت زیادی در ایمنی این نوع جرثقیل‌ها دارد.

 20. موقعیت، نصب و تنظیم صحیح شیر‌های ایمنی فشار باد یا هیدرولیک نقش مهمی در ایمنی دستگاه دارد. 

21. مکانیزم بالابر بار در این نوع جرثقیل‌ها باید به کالچ موتور مجهز باشد.

مکانیزم جرثقیل‌های برجی 

22. جرثقیل‌های با موتور الکتریکی باید سیستم‌های کنترل کننده‌ی سرعت داشته باشند.

 23. قالب این گونه‌ها جرثقیل ها باید دارای ضامن ایمنی باشد.

 24. زمانی که قالب در پایین‌ترین وضع ممکن قرار دارد، باید حداقل سه دور کامل سیم بکسل در درام بالابر باقی بماند.

 25. انتهای سیم بکسل درام طبق توصیه‌ی سازنده باید به درام وصل شود.

 26. لبه‌ی درام جمع کننده‌ی سیم بکسل باید از آخرین دور سیم بکسلی که به دور آن پیچیده شده 13 میلی متر بالا‌تر قرار داشته باشد.

 27. قطر درام از 18 برابر قطر اسمی سیم بکسلی که به دور آن پیچیده شده نباید کم‌تر باشد. در اتاق راننده باید تجهیزاتی برای متوقف کردن چرخش درام هنگام بالا یا پایین آوردن بار موجود باشد.

28. برای کنترل درام، نشانگر‌های چرخش آن باید در دسترس راننده باشد. 

29. انواع ترمز‌‌های موتوری، ترمز‌‌هایی با جریان گردابی، مکانیکی، پنوماتیکی یا هیدرولیکی به منظور کنترل سرعت بار درنظر گرفته شده است. 

30. ترمز‌های خودکار نیز در مواقعی که ترمز‌های موتوری عمل نکند برای کنترل سرعت بار در این جرثقیل‌ها در نظر گرفته شده‌اند.

31. برای کنترل بار، زمانی که سایر ترمز‌ها از کار افتاده باشند، علاوه بر ترمز‌های ذکر شده، ترمز‌های دستی نیز وجود دارد.

32. سطح تماس کنترل‌های پایی نباید لغزنده باشد تا اپراتور به راحتی بتواند حرکت بار را مهار کند. 

33. شیار‌‌های قرقره‌ی بالابر باید از سطح آسیب دیده عاری باشد تا باعث صدمه به سیم بکسل نشود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟