منتشر شده

دسته بندی لیفتراک‌ها

لیفتراک چیست؟

لیفتراک‌ها ماشین‌های صنعتی مدرنی هستند که به کمک شاخک‌هایی با شکل‌های مختلف و دکل عمودی برای بلند کردن، جابجایی و انبار کردن انواع بار مانند بشکه، جعبه و قطعات و غیره به کار می‌روند. لیفتراک‌ها توسط سازندگان و استاندارد‌های بین المللی مختلف طبقه بندی خاصی شده‌اند و به طور کلی می‌توان آنها را 4 گروه اصلی طبقه بندی نمود:

دسته بندی لیفتراک‌ها

دسته اول: لیفتراک‌های برقی (Electric FORKLIFT) که برای کار در داخل ساختمان و جابجایی بار‌های سنگین طراحی شده‌اند.

لیفتراک برقی

دسته دوم: لیفتراک‌های با موتور احتراق داخلی (IC:INTERNAL Combustion forklift) که برای کار در خارج ساختمان طراحی شده‌اند.

لیفتراک‌های با موتور احتراق داخلی

دسته سوم: لیفتراک‌های (Narrow aisle Forklift) که  این گروه از لیفتراک‌ها برای کار در فضا‌های کم و راهرو‌های باریک طراحی شده‌اند.

لیفتراک‌های (Narrow aisle Forklift)

دسته چهارم: لیفتراک‌های کارگاهی (ROUGH Terrain FORKLIFT) که برای کار در خارج ساختمان و زمین‌های ناهموار طراحی شده‌اند.

لیفتراک‌های کارگاهی

اگر بخواهیم لیفتراک‌ها را در یک دسته بندی بر اساس ظاهر قرار دهیم می‌توانیم به دسته بندی‌های زیر تقسیم کرد:

  • لیفتراک چهار چرخ
  •  لیفتراک 3 چرخ
  •  استکر لیفتراک
  • ریچتراک
  • پالت تراک
  • ساید لودر
  •  تله هندلر

لیفتراک چهار چرخ

لیفتراک‌های چهار چرخ متداول‌ترین تجهیزات انبارداری هستند که تقریباً در تمام قابلیت‌های جابجایی مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها تجهیزات ساده‌ای هستند که با استفاده از یک دکل و یک جفت شاخک بار‌های سنگین و اجسام با حجم بالا را می‌توانند جابجا کنند.

که در انواع گوناگون با موتور دیزلی و موتور گاز و بنزین ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. بطور معمول ارتفاع دکل آنها از سه متر شروع شده تا هفت و نیم متر تغییر می‌کند. بر روی این مدل لیفتراک‌ها انواع الحاقیه‌ها شامل ساید شیفت، رولگیر، کارتن کلمپ، تخلیه کن و غیره قابل نصب و استفاده هستند. 

لیفتراک چهار چرخ

لیفتراک سه چرخ

این لیفتراک‌ها بر خلاف لیفتراک‌های چهار چرخ‌های قبلی دارای سه چرخ هستند دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب لیفتراک‌ها قرار دارد. از لیفتراک‌های سه چرخ که عمدتا از موتور‌های الکتریکی استفاده می‌کنند به واسطه قدرت مانور بالا و شعاع گردش کم برای استفاده در راهرو‌های باریک و فضا‌های کوچک ایده آل هستند.

از لیفتراک‌های سه چرخ بیشتر در سردخانه‌های میوه، انبار‌های دارویی و انبار‌های مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نقطه ضعف این مدل لیفتراک پایداری کمتر به نسبت لیفتراک‌های چهار چرخ است و اوپراتور‌های آن بایستی دقت بیشتری در جابجایی بار‌ها داشته باشند.

لیفتارک سه چرخ 2
لیفتراک سه چرخ 1

استاکر

این دسته از لیفتراک‌ها مثل مدل‌های قبلی که بیان شده است توانایی بلند کردن بار در ارتفاع بالا را دارا هستند. ساختار استاکر‌ها بدین شکل است که دارای یک دسته حرکت، یک دکل و شاخک ثابت روی زمین و یک شاخک متحرک است و معمولا فاقد وزنه عقب هستند و تنها از موتور‌های الکتریکی برای تامین نیرو خود بهره می برند.

از استاکر‌ها در هر شرایطی که نیاز به چیدمان بار‌ها در طبقات بالا و در فضای محدود داخل انبار بسیار متناسب هستند. ظرفیت قابل حمل توسط استاکر‌ها از یک تن الی دو تن است و ارتفاع دکل آنها از یک و نیم متر تا شش متر متغییر است. یکی از دیگر ویژگی‌های استاکر‌ها بر روی استاکر‌ها این است که هیچگونه الحاقیه‌ای قابل نصب نیست.

l11

ریچ تراک

ریچ تراک‌ها از متداول‌ترین مدل لیفتراک‌ها به شمار می‌روند و به خاطر توانایی دسترسی به ارتفاع‌های بالا (تا ۱۴ متر) دارای طرفداران بسیاری هستند. که بر خلاف ظاهر که بسیار با استاکر‌ها شباهت دارند، بسیار متفاوت از یکدیگر هستند.

از تفاوت‌های ظاهری که به راحتی قابل مشاهده هستند وجود کابین و صندلی برای قرارگیری در ریچتراک‌ها است و از دسته حرکت در آنها خبری نیست. ریچتراک‌ها تنها داخل فضای بسته انبار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و بواسطه طراحی منحصر به فرد خود نیاز به داشتن فضای زیاد برای چرخش و حرکت خود ندارند.

استفاده از این تجهیزات برای بسیاری از مکان‌ها بسیار مقرون به صرفه است چرا که می‌تواند در مساحت‌های کم حجم قابل تواجهی بار را در ارتفاع بالا و با دقت زیاد جابجا و دپو نمایند.

ریچ تراک

پالت تراک

پالت تراک‌ها نسخه پیشرفته و بهبود یافته‌ی جک پالت‌ها هستند. در پالت تراک‌ها بسته به نوع آنها (نیمه برقی و تمام برقی) تمام کار‌ها را برای اپراتور بصورت برقی انجام می‌شود. آنها هماهنند جک پالت‌ها و برای حمل و نقل بار در سطح انبار ایده آل هستند. پالت تراک‌ها تمام برقی حرکت و باربرداری بصورت برقی صورت می‌گیرد و در مدل نیمه برقی تنها باربرداری بصورت برقی و حرکت با نیروی اوپراتور انجام می‌پذیرد.

پالت تراک2
پالت تراک1

ساید لودر

محدوده اصلی کار لودر‌های جانبی راهرو‌های باریک است و برای جابجایی بار با طول‌های زیاد (مانند لوله، الوار چوب و غیره) مناسب هستند. آنها دارای شاخک‌هایی هستند که در کنار تجهیزات نصب شده‌اند و برای بلند کردن بار‌هایی طراحی شده‌اند که حمل آن برای یک لیفتراک معمولی سخت است.

ساید لودر2
ساید لودر 1

لیفتراک تلسکوپی (تله هندلر)

این گونه از لیفتراک‌ها گزینه دیگری برای فعالیت‌هایی است که نیاز به بلند کردن بار در ارتفاع دارند. تله هندلر‌ها معمولا با جرثقیل‌ها اشتباه گرفته می‌شوند. اما می‌توانند به ارتفاعات و زوایایی برسند که تجهیزات معمولی نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

این تجهیزات دارای کاربرد‌های منحصر به فردی هستند و زیاد در انبار‌های معمولی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

لیفتراک تلسکوپی(تله هندلر)2
لیفتراک تلسکوپی(تله هندلر)1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟