منتشر شده

انواع جرثقیل‌های سقفی

دسته بندی جرثقیل‌های سقفی

 جرثقیل‌های سقفی، سازه‌های هستند که در داخل سوله‌ها، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و سایر محیط سرپوشیده جهت جابجایی و حمل بار در استفاده می شود. تقریبا در هر محیط صنعتی و همچنین صنایع مختلف وقتی وزن تجهیزات به بیش از یک تن برسد بلافاصله نیاز به جرثقیل سقفی احساس می‌گردد. و از مزیت‌های اصلی آن پوشش 90 درصدی تمامی نقاط محوطه یا سالن شما بدون اشغال کوچک‌ترین فضای کاری مفید شما است.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم جرثقیل‌های سقفی نوعی از انواع جرثقیل‌ها محسوب می‌شود که با اتصال به سقف امکان حرکت افقی و عمودی اجسام سنگین از چند صد کیلو تا چند صد تن را فراهم بیاورد. آیا به نظر شما این خود یک معجزه نیست؟ وسیله‌ای بتواند چند صد تن بار را برای ما از زمین بلند کند و آن را به نقطه‌ای دیگر انتقال دهد؟ این همان چیزی است که بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ به آن معجزه می‌گویند. این دسته جرثقیل‌ها با توجه به نوع کاربرد، فضای کاری که دارند به اقسام مختلفی تقسیم می‌شوند.

1- جرثقیل سقفی تک پل: این نوع جرثقیل دارای یک تیر اصلی است که عرض ساختمان را در بر می‌گیرد. برای بار‌های سبک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً از جرثقیل دو تیرچه ارزان‌تر است.

انواع جرثقیل‌های سقفی

2- جرثقیل سقفی دوپل: این نوع جرثقیل دارای دوپل اصلی یا تیرچه است که عرض ساختمان را در بر می‌گیرد. برای بار‌های سنگین‌تر استفاده می‌شود و می‌تواند وسایل بزرگ‌تر را نسبت به جرثقیل تک تیر بلند و جابجا کند.

بازرسی جرثقیل سقفی دو پل توسط شرکت پارس هیرانیک/ بازرسی جرثقیل سقفی در شیراز

3- جرثقیل دروازه‌ای: این نوع جرثقیل شبیه جرثقیل سقفی است، اما به جای اینکه روی ساختمان نصب شود، توسط پایه‌هایی که در امتداد زمین قرار دارند، حمایت می‌شود که برای کاربرد‌های خارج از مکان‌های مسقف، مانند بارگیری و تخلیه محموله از کشتی‌ها یا جابجایی مواد در یک سایت ساخت و ساز استفاده می‌شود.

جرثقیل دروازه ای/ بازرسی جرثقیل دروازه ای در شیراز توسط پارس هیرانیک

4- جرثقیل بازویی: این نوع جرثقیل دارای بازوی افقی یا بازویی است که از یک دکل عمودی امتداد می‌یابد. برای بار‌های سبک‌تر استفاده می‌شود و اغلب در کارگاه‌ها یا کارخانه‌ها استفاده می‌شود.

جرثقیل بازویی

5- جرثقیل نیم دروازه‌ای: جرثقیل نیم دروازه‌ای برای جابه جایی تجهیزات در فضا‌های باز و بسته کاربرد‌های زیادی دارد. این سازه از لحاظ کارایی و کلاس کاری نسبت به تک پل، دو پل بودن سازه قابلیت‌های مشابه‌ای با جرثقیل دروازه‌ای تک پل / دو پل دارند تنها وجه تمایز این سازه‌ها حذف یک ستون به دلیل وجود یک طرف پایه یا تیر در محل پروژه است. که در عین حال نسبت به جرثقیل‌های دروازه‌ای بهینه و اقتصادی‌تر است.

جرثقیل نیم دروازه ای

6- جرثقیل دیواری: جرثقیل دیواری نوعی بالابر است که با توجه به نیاز‌های آن طراحی و ساخته می‌شود. این دسته از جرثقیل‌ها که در داخل و خارج از سالن‌ها و در گوشه‌های دیوار به کار گرفته می‌شوند و با نام جرثقیل متحرک دیواری نیز شناخته می‌شوند برای حمل و جابجایی اجسامی وزن‌های مختلف استفاده می‌شوند.

جرثقیل دیواری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟