منتشر شده

جرثقیل‌های متحرك

جرثقیل‌های متحرك Mobile Crane

جرثقیل متحرك به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به نظور بالا بردن و پایین اوردن اجسام و همچنین حرکت افق ان‌ها، ازمجموعه‌ای از ماشین‌های ساده استفاده می‌کنند این نوع جرثقیل را می‌توان براحتی از یک مکان به مکانی دیگر منتقل کرد.

بازرسی تاور کرین توسط پارس هیرانیک

انواع جرثقیل‌های متحرك

1- بوم تراك یا نصب روی کامیون

2- بوم تلسکوپی (هیدرولیکی)

جرثقیل کارگاهی تک کابین (می‌توانند در زمین‌های ناهموار کار کنند)

 3-بوم خشک (مشبک): برای جابجایی بار‌های سنگین و نیمه سنگین

جرثقیل متحرک در شیراز
بوم تراک
انواع جرثقیل های متحرک

موارد ایمنی جرثقیل‌های متحرك

  • دستگاه خود را تمیز نگهدارید، به خصوص درجات نمایش، چراغ‌ها و نورافکن‌ها، شیشه‌ها و نقاط مهم دیگر. روغن یا گریس و یخ را از روی دستگاه پاك کنید آچار و ابزارهای لازم را در جعبه ابزار دستگاه نگهداری کنید.
  • قبل از ورود به جرثقیل موبایل و شروع به کار کفش‌های خود را از روغن و گریس و گل پاك کنید. مطمئن شوید که پدال‌ها تمیز و خشک هستند و شانس سر خوردن پا از روی پدال وجود ندارد.
  • لباس شما باید اندازه و چسبان باشد و از لباس‌ها و آستین‌های گشاد، پیراهن‌های بلند، انگشتری و گردنبند و تزئینات اضافی باید پرهیز شود چون خطر گیرکردن آن‌ها به قسمت‌های متحرك یا اهرم‌های کنترل وجود دارد.

بازرسی جرثقیل متحرک در شیراز

  • هرگز بدون جاگذاری و نصب نرده‌ها و حفاظ‌های ایمنی در اطراف محل کار، دستگاه را روشن و شروع به کار نکنید. همه محدودیت‌های ارتفاع، عرض و وزن کارگاه خود را بررسی کنید و مطمئن شوید دستگاه شما از چهارچوب این محدوده، تجاوز نخواهد کرد.
  • مطمئن شوید تجهیزات ایمنی در جای خود و در شرایط کاری هستند. کاربری آن‌ها را بیاموزید. با برنامه ریزی و رعایت ایمنی کار کنید و از خسارات و حوادث دوری کنید. چنانچه آتش سوزی یا حادثه‌ای اتفاق افتاد، با امکانات موجود به سرعت عمل کنید. با کارکرد وسایل آتش نشانی و استفاده از جعبه کمک‌های اولیه آشنا باشید و بدانید در شرایط اضطراری از کجا می‌توانید کمک بگیرید.

محل کار را بررسی کنید

  • از پیش هر اندازه می‌توانید در مورد محل کار خود آگاهی پیدا کنید. ارتفاع یا عمق و جای دقیق کارگزاری یا دفن کابل‌های فشار قوی برق و لوله‌های گاز و همچنین لوله‌های آب و فاضلاب و خطوط تلفن را بپرسید و بدانید. چنین جا‌هایی باید به وسیله افراد آگاه و مسئول به درستی علامت گذاری و روشن شوند تا از حوادث جلوگیری شود. اگر ممکن یا لازم بود، این گونه موارد باید جابجا یا از مدار خارج شوند.
  • مطمئن شوید دستگاه به درستی روغن کاری شده است. سوخت، روغن‌های روانکاری (جعبه دنده‌ها) روغن‌های کاری (هیدرولیک، فرمان) و آب خنک کاری در مخازن باید تا سطح تعیین شده به وسیله کارخانه سازنده پر باشد. دور دستگاه قدم بزنید و ببینید تجهیزات ایمنی سر جای خود هستند یا خیر و آیا احتیاجی به تعمیرات وجود دارد.
  • برای شروع کار پرمیت اخذ کنید. هرگز در شرایط نا امن با دستگاه کار نکنید. دستگاه هر روز صبح باید برای پیدا کردن خرابی‌های فیزیکی مانند ترك، شکستگی جوش‌ها و کج شدگی اعضا بازبینی شود. ترك یا ورآمدگی رنگ نقاط حساس اتصالات و گوشه‌ها می‌توانند به پیدا کردن ترك‌های خطرناك در قسمت‌های اساسی سازه دستگاه کمک کند. پیش از انجام تعمیرات لازم از دستگاه بهره برداری نکنید. پیچ و مهره یا بست‌های گم شده و شل باید بر پایه دستور‌های کارخانه سازنده جایگزین و سفت شوند.
  • نشتی‌های روغن را پیدا کنید. نشتی‌های سیستم هیدرولیک باید پیش از شروع کار درست شوند. کلیه شیلنگ‌های زیر فشار هیدرولیک را بازدید کنید مخصوصا آنهایی را که حین کار خم می‌شوند و در صورت لزوم جایگزین کنید درب مخزن‌ها و درب پوش‌ها باید سر جای خودشان محکم باشند.
  • لوله‌های باد، شیر‌های باد و فشار باد را بازدید و از درستی آن‌ها مطمئن شوید.
  • در جرثقیل موبایل چرخ الستیکی، فشار باد همه چرخ‌ها را از روی دستور‌های سازنده دستگاه بررسی کنید. الستیک‌ها را برای خرابی احتمالی بازدید کنید. روش درست این کار در بخش تعمیرات و نگهداری همین کتاب آمده است.
  • وجود فضای کافی را برای چرخش گردون (سوئینگ) دستگاه به خصوص قسمت عقب آن که دید راننده را ندارد بررسی و تأمین کنید.
  • با نصب نرده و تابلو مانع از ورود افراد متفرقه به محوطه کار دستگاه شوید. کلیه سیم بکسل‌های دستگاه را از دید خوردگی، پیچ افتادگی و هر خرابی دیگری بازبینی کنید. برای دور نگهداشتن افراد متفرقه از دستگاه، ظروف آب یا چیز‌های مورد استفاده و قابل استفاده دیگران نباید روی جرثقیل نگهداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟